Jumbo stopt als eerste supermarktketen met aanbiedingen op vlees

Supermarktketen Jumbo is de eerste supermarkt in Nederland die stopt met de van/voor aanbiedingen op vers vlees. Vanaf eind mei zijn deze promoties voor vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip verleden tijd. Het bedrijf probeert zo een gelijkwaardig aandeel van 50% dierlijke en 50% plantaardige eiwitten in het assortiment te krijgen.

Aanbiedingen vlees

Ton van Veen, CEO Jumbo Supermarkten, is blij met deze stap. Hij zegt erocer: “Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap. Dat gaat over onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses blijkt dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties.”

Wakker Dier

De belangenorganisatie Wakker Dier richt de activistische pijlen met regelmaat op supermarktketen Jumbo. Vorige week was er kritiek richting het bedrijf om dat het aantal vleesaanbiedingen in een jaar tijd was verdubbeld. Blijkbaar heeft deze kritiek tot bezinning geleid bij de supermarktketen, want deze stap volgt natuurlijk niet voor niets zo snel.

Meer groenten eten

Er zijn genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat het eten van meer groenten goed is voor jezelf en ook voor het milieu. Waar het vaak een beetje misgaat bij supermarkten is het denken dat deze eiwittransitie geholpen wordt door meer plantaardige producten in de schappen te leggen. Waarom meer bewerkt voedsel in de schappen leggen en niet gewoon de prijs van veel groenten en fruit verlagen?

Wes van Geneijgen