Heinz krijgt met nieuwe carbonara in blik Italianen over de zeik

Heinz kondigde vorige week in het Verenigd Koninkrijk een nieuwe pasta in blik aan: een Spaghetti Carbonara. Dit is voor het eerst in tien jaar dat er zo’n nieuw product aan het assortiment wordt toegevoegd. Met de nieuwe pasta probeert het bedrijf de Gen-Z consumenten aan te spreken, maar dat pakt even goed uit. Want vooral de Italianen laten van zich horen en noemen dit blasfemie.

Carbonara in blik

De nieuwe ingeblikte spaghetti ligt vanaf september in de winkels. In het blik zit: spaghetti met pancetta in een romige saus. Het moet inspelen op de behoefte van deze generatie om snel en gemakkelijk te eten. Daarom lanceert Heinz dus voor het eerst in tien jaar een nieuwe ingeblikte pasta.

Overstuurde Italianen

De reclamecampagne rondom de introductie is opgestart en dat levert vooral heel veel overstuurde Italianen op. Allerlei Italiaanse chefs en restaurantmanagers laten van zich horen. De pasta is op geen enkele manier een authentieke carbonara te noemen. Alessandro Pipero (van Pipero * in Rome) laat er geen spaan van heel en noemt het prutje kattenvoer.

Rare jongens

In een gesprek met The Times laat de sterrenchef onomwonden van zich horen: “Ik hou van moderniteit en innovatie, daar heb ik niets op tegen. Maar als Italiaan gaat deze stap veel te ver. Moeten we het niet gewoon houden met dingen als Coca-Cola in blik stoppen en verder niets?!”

Is er vraag?

Chef Pipero mijmert nog even verder tegen de krant: “De waarheid is natuurlijk ook dat wanneer het zo’n vreselijk product is en mensen kopen het toch, dat daar het probleem ligt. Dat ligt dan gewoon bij de consumenten, niet bij het bedrijf die het maakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat er Italianen zijn die dit kopen.”

The Sun deed een rondje in het oosten van Londen. Daar lopen ze de manager van Bottega Prelibato, Ciara Tassoni, tegen het lijf. Hij vindt het product totale waanzin: “Nu stoppen ze het in blik? Het is een schande en het kan niet verder verwijderd zijn van authentieke carbonara.”

Wes van Geneijgen