
Hard seltzers zijn in Nederland nooit echt van de grond gekomen, behalve die van een merk: Stëlz. De seltzer van Milan Voet en Glenn Cornelisse was de eerste die in Nederland op de markt kwam na de hype in de Verenigde Staten. Veel andere merken volgden, maar de meeste daarvan bestaan al niet meer. Heineken kwam zelf ook met een eigen seltzer die het in een paar andere landen goed deed, in Nederland lukte het niet. Niet gek dat het bierconcern nu een minderheidsbelang neemt in Stëlz.
Heineken minderheidsbelang Stëlz
Vier jaar geleden was Stëlz de eerste hard seltzer die groot in Nederland werd gelanceerd. Dat ging op een slimme manier, onder meer door samen te werken met Monica Geuze. De blikjes doken op in de vlogs van Geuze en in de jaren erna heeft zij zichzelf ook ingekocht bij het bedrijf. Inmiddels zie je de blikjes opduiken op festivals, in de clubs en bij studentenverenigingen.
Hard seltzer
Eigenlijk is het helemaal geen spannend drankje: bruiswater waaraan een fruitsmaak toegevoegd wordt dat laag in de calorieën is (63 kcal) en 4,5% alcohol bevat. Waar in Amerika een nieuwe generatie drinkers hard seltzer White Claw omarmden, was de verwachting dat dit in Nederland ook op eenzelfde manier zou gebeuren. Alleen is dat nooit echt gebeurd. Misschien heeft het er iets mee te maken dat we in Nederland ook geen ‘light’ bieren hebben.
Nieuwe manier van borrelen
Jongeren zijn wel bewuster bezig met gezondheid en het drinken van alcohol en dat is waar een merk als Stëlz zijn voordeel mee doet in het studentenleven, de clubs en op festivals. Voet laat in een reactie weten dat het minderheidsbelang van Heineken een belangrijke stap is voor het merk. Hij zegt erover: “Deze stap betekent een kroon op ons werk. Om het enorme potentieel verder te benutten, hebben we expertise en slagkracht nodig.”
Maarten Schuurman, algemeen directeur van Heineken Nederland, is ook enthousiast: “Pionieren, leren en groeien zit in ons bloed en we trekken graag op met partijen die op een zelfde manier in de wedstrijd staan. Het is bewonderenswaardig hoe Stëlz zich in korte tijd met hun hard seltzer een unieke positie heeft verworven.”
- Twaalfde editie Hotelnacht krijgt thema The Art of Balance - 11 september 2025
- MIES is het nieuwe restaurant van boetiekhotel Morgan & Mees - 11 september 2025
- BBC kiest Matt Tebbutt als jurylid MasterChef: The Professionals - 9 september 2025