Unilever verkoopt De Vegetarische Slager aan Vivera

De Vegetarische Slager

Unilever had De Vegetarische Slager sinds vorig jaar in de etalage staan. En nu kondigt Vivera de overname van deze Nederlandse plantaardige pionier aan. De overname door het plantaardige voedingsmerk uit Holten past in de ambitieuze ambities van beide bedrijven om zoveel mogelijk positieve impact te maken door lekkere en gezonde alternatieven voor vlees aan te bieden.

Volgens Vivera vormt het bedrijf samen met De Vegetarische Slager ‘een sterke combinatie’. Het zijn twee bedrijven in de markt die in veel opzichten complementair zijn. De Vegetarische Slager heeft een uitgebreid productportfolio in diverse schappen in het retailkanaal. Daarnaast is het groot in het Food Service kanaal en bij Quick Service Restaurants. Vivera heeft een sterke positie in het retailkanaal met een groot aanbod van producten onder het Vivera-merk en diverse Private Labels.

Eiwittransitie

Vivera-CEO Willem van Weede is blij met de overname. Hij zegt erover“Door het samenvoegen van deze twee bedrijven bundelen we onze krachten tot een prachtig purpose-gedreven bedrijf met veel talentvolle en gemotiveerde mensen. Het versnellen van de eiwittransitie is belangrijker dan ooit en we kijken er naar uit om gezamenlijk nog meer mensen te inspireren om vaker voor de plantaardige optie te kiezen.”

De Vegetarische Slager-CEO Rutger Rozendaal sluit zich daarbij aan. Hij zegt: “We kijken er enorm naar uit de handen ineen te slaan met Vivera. Het samenbrengen van deze twee sterke en toonaangevende merken gaat ons in staat stellen om nog meer waarde te creëren voor onze partners en consumenten. Hiermee versterken we onze unieke positie om de wereldwijde overgang naar gezond en smaakvol plantaardig vlees verder te versnellen.”

Kentering in de markt

De markt van alternatieven voor vlees was de eerste jaren een flinke groeimarkt. Daar lijkt een kentering te komen waar wereldwijde spelers ook last van krijgen. Het lijkt erop dat we over het hoogtepunt heen zijn. Vivera was er al vroeg bij en startte in 1990 met de productie van vegetarisch producten en heeft de markt in Nederland in een vroege fase mede gebouwd.

In 2010 is De Vegetarische Slager onder de bezielende leiding van Niko Koffeman en Jaap Korteweg op dierendag gestart. Dat heeft de markt in Nederland een nieuwe impuls gegeven. Gezondheid, dierenwelzijn en de klimaatproblematiek drijven de markt. De primaire rationale van beide bedrijven voor de bundeling van krachten, is om samen met hun klanten en medewerkers, de groei van de markt van plantaardige vleesvervangers weer op volle kracht te doen voortgaan.  

Wes van Geneijgen

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *