
De introductie van statiegeld op blikken en plastic flessen zorgt nog lang niet tot het gewenste resultaat. Eigenlijk is er op het gebied van het verminderen van zwerfafval echt een grote slag geslagen. Alleen blijkt dat ‘de Nederlander’ niet per se te porren is om flessen en blikjes in te leveren. Al jaren bungelt het percentage ingeleverde flessen op 70% terwijl het bedrijfsleven wettelijk verplicht is om 90% in te zamelen. Daardoor moet het statiegeld op plastic flessen verdubbelen.
Een vertrouwelijke brief die de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) heeft gestuurd naar de organisatie die de inzameling en recycling regelt, is door het FD ingezien. Daarin vallen verschillende scenario’s te lezen, waarvan er eentje uitspringt: volgend jaar het statiegeld op alle plastic flessen verhogen naar 50 (!!) cent.
Tegenvallende cijfers
Omdat de cijfers rondom de ingeleverde flessen jaren stabiel tegenvallen, heeft het ILT in december de verpakkingsindustrie opgedragen om met concrete plannen te komen om zo snel mogelijk aan de 90% flessen inzameling te komen. De flinke verhoging van het statiegeld lijkt het ‘briljante’ plan te zijn om dit resultaat te behalen.
Statiegeld verdubbelen
Het Afvalfonds heeft tot vrijdag om met alternatieven te komen, zo laat een woordvoerder van het ILT aan de NOS weten navragen. Anders gaat het betekenen dat per 1 juli 2025 het statiegeld op plastic flessen wordt verdubbeld en op kleine flessen meer dan verdrievoudigd. Bij al deze maatregelen blijft het statiegeld op blikjes vooralsnog buitenschot.
Stichting Verpact
De stichting Verpact is opgericht door de drankenproducenten en supermarkten voor het inzamelen en recyclen van plastic flessen en blikjes. De stichting moet van de ILT nu ook de statiegeldlogo’s en etiketten veranderen, extra statiegeldautomaten plaatsen én stimuleren dat er ook statiegeld op sap- en zuivelflessen komt. Komt dit er niet van, dan volgen er dwangsommen die op kunnen lopen tot meer dan 250 miljoen euro.
- Rooftopbar CIMA brengt Mexicaanse flair naar Amsterdam - 28 oktober 2025
- Van Helmond naar Eindhoven: chef Jermain de Rozario start opnieuw - 28 oktober 2025
- Einde voor Vapiano in Nederland: keten definitief failliet - 27 oktober 2025