Peijnenburg gaat met herlancering strijd aan met suiker

Er was een tijd dat dankzij Sonja Bakker de eierkoek als een gezonde optie werd gezien. Tot het moment dat duidelijk werd dat er toch best wel wat suiker in zo’n koek zat. Tussendoortjes werden daarna niet meer standaard ‘gezond’ gezien en producenten moesten aan de slag. Een van de bedrijven die nu zijn verantwoordelijkheid heeft genomen is Peijnenburg met een complete herlancering.

Herlancering Peijnenburg

Het bedrijf gaat namelijk de strijd aan met suiker in zijn producten en wil een suikervermindering van 150 miljoen suikerklontjes in 2027. Dat is letterlijk andere koek! Of in het geval van Peijnenburg betere koek. Hiermee probeert het bedrijf los te komen van het idee dat ze het ‘toetje van het ontbijt’ zijn maar een verantwoord tussendoortje voor ieder moment.

Betere koek

De nieuwe koeken van het merk worden gemaakt zonder toegevoegde suikers en zijn 100% volkoren. Om tot dit nieuwe assortiment te komen is er anderhalf jaar hard gewerkt. Laura Simons, Senior Brand Manager, over de betere koeken: “Samen met onze bakkers hebben we de recepten vernieuwd om het ideale tussendoortje te creëren op het gebied van smaak, betaalbaarheid en verantwoorde consumptie. We willen verantwoord namelijk beter maken maar net zo lekker.”

Receptuur

Als eerste komt er een nieuwe Peijnenburg Naturel op de markt. Het is een vezelrijke koek geworden zonder toegevoegde suikers die ook in een volkorenvariant verkrijgbaar is. Die heeft een Nutri-Score A gekregen. Voor deze betere koeken is de receptuur veranderd waardoor suikersiroop is vervangen door cichoreiwortelvezel en xylitol van natuurlijke oorsprong.

Nieuw jasje

Simons over het nieuwe jasje van de koek: “De folie van de nieuwe verpakking is anders opgebouwd, waardoor deze minder snel scheurt, gemakkelijker te hersluiten is en de koek langer vers blijft. Zo hopen we voedselverspilling te voorkomen. Daarbij was alle verpakking van Peijnenburg al 100% te recyclen.”

De zogeheten hele ‘blokken’ zijn echt bedoeld voor thuisconsumptie en de per stuk verpakte koeken zijn geschikt voor onderweg. Daarnaast zijn de verpakkingen qua uiterlijk veranderd. “Het bekende Peijnenburg Rood wordt iets lichter, voor een jongere, frissere uitstraling. Als eyecatcher zit er nu een groene band op met ‘geen toegevoegde suiker’”, aldus Simons.  

De nieuwe koeken liggen inmiddels bij de meeste supermarkten in de winkel.

Wes van Geneijgen