
De Zweedse balletjes van IKEA zijn al veertig jaar een klassieker. Jaarlijks gaan er wereldwijd meer dan een miljard over de toonbank. Om de 40e verjaardag te vieren introduceert het woonwarenhuis een nieuwe variant: het falafelballetje. De plantaardige optie wordt vanaf 1 oktober geserveerd in alle Nederlandse restaurants, als uitbreiding van het steeds groter wordende vleesvrije aanbod.
De bekende acht balletjes met aardappelpuree behoren tot de meest verkochte maaltijden in de restaurants van IKEA. Alleen al in Nederland ging het gerecht vorig jaar 828.000 keer over de toonbank. In totaal werden meer dan drie miljoen gerechten met verschillende soorten balletjes verkocht. Opvallend: inmiddels bestaat ruim een kwart van alle verkochte balletjes uit vegetarische of plantaardige varianten.
Nieuwe falafelballetjes op het menu
Het nieuwe gerecht bestaat uit acht falafelballetjes van kikkererwten, courgette, ui en kruiden. Ze zijn knapperig van buiten, zacht van binnen en worden geserveerd met couscous, aioli en een schijfje citroen. De prijs ligt op € 5,49, waarmee de falafeloptie goedkoper is dan de vleesvariant. Vanaf 1 oktober staat het gerecht in alle Nederlandse vestigingen op de kaart.
Plantaardig aanbod groeit verder
De introductie van de falafelvariant past in de bredere koers van IKEA om duurzamere consumptie te stimuleren. Het concern benadrukt dat plantaardige alternatieven niet alleen op smaak moeten overtuigen, maar ook toegankelijk moeten zijn in prijs. Daarom liggen de vegetarische en plantaardige opties standaard lager geprijsd dan de varianten met vlees.
Veertig jaar Zweedse klassieker
De traditionele gehaktbal werd in 1985 geïntroduceerd en groeide uit tot hét symbool van de IKEA-keuken. Wereldwijd worden er jaarlijks 1,4 miljard Zweedse balletjes verkocht. Sindsdien kwamen er verschillende varianten bij, zoals kipballetjes en plantaardige alternatieven. Met de komst van de falafelbal breidt de keten het repertoire opnieuw uit, precies op het moment dat de iconische Zweedse bal zijn veertigste verjaardag viert.
- Nederlandse supermarktprijzen stijgen het hardst in Europa - 13 oktober 2025
- The Art of Drinks 2025: honderden smaken op één dag onder een dak - 13 oktober 2025
- La Place opent veldkeukenrestaurant in Nationaal Militair Museum - 13 oktober 2025