Het Deense Empirical ontwikkelt spirit met Doritos-smaak

Als er een distilleerderij is die pioniert op het gebied van sterke drank dan is het Empirical in Kopenhagen. Ze profileren zich al jaren als ‘we’re not a spirit company, we’re a flavour company’. Op dat gebied doen ze heel erg aan de jongens van The Stillery denken. Een van hun meest spraakmakende ‘flavours’ hebben ze deze week geïntroduceerd: de Empirical x Doritos Nacho Cheese Spirit.

Empirical x Doritos

Van de zomer ben ik even bij Empirical binnengelopen op een zonnige dag toen ze er ook aan het barbecueën waren. De distilleerderij is in 2017 opgericht door Lars Williams en Mark Emil Hermansen, alumni van restaurant Noma. Daar zit ook de kern qua ‘flavour company’, want eigenlijk zijn ze het idee van The New Nordic Cuisine toe gaan passen op dranken en zien ze alcohol als middel om te experimenteren met smaken.

Vacuümdestillatie

Iedereen die deze drank heeft geproefd noemt het ‘the real deal’. Dat is mede het resultaat dat ze echte Doritos hebben gebruikt om via vacuümdestillatie de smaken als vloeistof te extraheren. Zo is het gelukt om het volledig spectrum van de nachochips naar voren te brengen in een heel bijzonder drankje.

Williams laat over deze drank weten: “Empirical is een ‘ongecategoriseerd’ sterke drankbedrijf, dus dat geeft ons de vrijheid om te experimenteren met echt interessante smaken die niet in het smaakspectrum van een gin, tequila of whisky hoeven te blijven zitten. We kunnen iets nemen dat een unieke en verbazingwekkende smaak heeft, zoals Doritos, en het ontwikkelen tot iets compleet nieuws.”

Smaak

Het profiel van de nieuwe spirit ruikt en smaakt naar Doritos Nacho Cheese. Dus je ruikt en proeft de nachochips, kaas, maïstostada, umami, een vleugje zuur en een zacht zoete noot in de afronding. Hij wordt gebotteld met een alcoholpercentage van 42% en gaat rond de 50 euro kosten. Alleen is het enige echte nadeel: hij komt vooralsnog niet op de Europese markt. Hij is nu alleen te pre-orderen in New York en Californië.

[afbeeldingen bij dit artikel © Empirical]

Wes van Geneijgen