Heineken wordt nieuwe biersponsor en schenkpartner van Ajax

Heineken x Ajax

Ajax en Heineken hebben een sponsordeal gesloten ter waarde van 12 miljoen euro. Daarmee wordt vanaf 1 juli de Amsterdamse brouwer de officiële schenkpartner van de club voor een periode van tien jaar. Zo neemt Heineken het stokje over van Budweiser, dat sinds 2011 als exclusieve biersponsor aan Ajax was verbonden.

Heineken schenkt al sinds 2017 bier in de Johan Cruijff ArenA, maar had tot nu toe geen officiële sponsorstatus bij Ajax. Dat verandert met het nieuwe contract dat een looptijd heeft tot minimaal 2035. Naast alcoholhoudend bier zal ook Heineken 0.0 breed zichtbaar worden, onder andere via LED-boarding in het stadion.

Da’s logisch

Volgens Cas Biesta, commercieel directeur van Ajax, is de samenwerking een logische stap. Hij zegt: “Heineken is net als wij geboren en getogen in Amsterdam, met wereldwijde bekendheid en populariteit. We kijken ernaar uit om samen bijzondere acties voor onze fans op te zetten.” In 2023 bestond Heineken 150 jaar en dit jaar bestaat de stad Amsterdam 750 jaar en Ajax mag over een paar dagen (18 maart) 125 kaarsjes uitblazen.

1,5 miljoen biertjes per jaar

Jaarlijks worden in de Johan Cruijff Arena zeker 1,5 miljoen biertjes verkocht tijdens Ajax-wedstrijden, interlands en concerten. Heineken krijgt nu exclusieve schenkrechten in alle horecagelegenheden van de club. De brouwer zocht eerder al een samenwerking met het stadion, maar werd destijds afgetroefd door Grolsch als hoofdsponsor. Wat natuurlijk een rare combinatie was in die tijd (net als de grote Philips-schermen).

Duurzaamheid en fanbeleving

Naast schenkpartner wordt Heineken ook officieel duurzaamheidspartner van Ajax. De samenwerking richt zich op het verminderen van afval en het energiezuiniger maken van tap- en koelsystemen. Daarnaast willen Ajax en Heineken zich inzetten voor de fanbeleving, met activaties die supporters dichter bij de club brengen.

Pieter Vissers, horecadirecteur van Heineken Nederland, ziet het als een vanzelfsprekende match. Hij steekt enthousiast van wal: “Ajax en Heineken zijn twee iconen die diepgeworteld zijn in Amsterdam. Voetbal verbindt mensen en brengt generaties fans samen. De plek waar vriendschappen ontstaan, waar alles kan gebeuren en herinneringen voor het leven worden gemaakt.”

Wes van Geneijgen

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *