Heineken viert 150ste verjaardag met bijnamen bier op bierflesjes

Heineken viert 150-jarig jubileum

Heineken viert zijn 150ste verjaardag met de bijnamen voor bier op hun bierflesjes. Op die jubileumflesjes wordt Heineken vervangen door bijnamen. Denk aan: Goudgele Rakker, Pilske of Koude Kletser. De tien meest populaire bijnamen vind je de komende tijd terug op de blikken en flessen.

In 1873 werd het merk officieel geïntroduceerd. In 1941 nam de welbekende Freddy Heineken de brouwerij over van zijn vader. Hij wist het biermerk wereldwijd uit te bouwen tot een van de bekendste biermerken. Het is nog altijd het biertje waar iedereen in het buitenland Nederland als eerste mee associeert. Dat ligt mede aan de marketingkennis van hem. Hij bedacht een logo met een ‘lachende e’. Daar verzon hij de slogan ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ bij. En naar eigen zeggen verkocht hij geen bier maar gezelligheid.

Bijnamen Heineken op bierflesjes

Deze gevleugelde uitspraak bleef een motto binnen de brouwerij. Het is zelfs de inspiratiebron voor de nieuwe campagne. Els Dijkhuizen, Directeur Marketing Heineken Nederland, over de nieuwe campagne: “Door de jaren heen hebben bierliefhebbers in Nederland ons merk allerlei bijnamen gegeven. Hoewel we de tel kwijt zijn, kunnen we dit wel waarderen en zien we van alles terugkomen, namelijk ‘Biertje’, ‘Koude Kletser’ en ‘Goudgele Rakker’. Ook is de slogan Heerlijk, Helder, weer terug van weggeweest, maar dan met een knipoog, want hoe je ons ook noemt het maakt niet uit, als je het maar gezellig hebt.”

Geen merknaam

In de nieuwe commercial wil het biermerk laten zien dat het niet uitmaakt hoe het merk genoemd wordt, iedereen weet waarover men het heeft. Een groep toeristen duikt in eerste instantie op in Leeuwarden om daarna door het land te reizen om kennis te maken met de verschillende benamingen van een biertje in ons land.

Limited edition fles en blik

De speciale 150-editie van de iconische Heineken fles en blik is in een limited edition verkrijgbaar en voorzien van tien veelgebruikte bijnamen, waaronder ‘Biertje, ‘Goudgele Rakker’, ‘Pintje’, ‘Koude Kletser’, ‘Pilske?’, ‘Pilsie’, ‘Bierie’, ‘Heinie’, ‘Bierke’ en ‘Gerstenatje’. Ook op de 0.0% flesjes komen verschillende bijnamen, waaronder natuurlijk het veelgebruikte ‘0.Nulletje’, terug.

Wes van Geneijgen