
De meest favoriete snack van Nederland viert vandaag feest, want het is De Dag van de Frikandel. Toch is dit dan ook de dag om wat negatief nieuws te melden over de frikandel. In de afgelopen 25 jaar is hij namelijk flink duurder geworden. Waar een frikandel rond het jaar 2000 nog slechts 89 cent kostte (ongeveer 2 gulden), betalen consumenten nu gemiddeld € 2,55 per stuk. Dat blijkt uit de Frikandellenindex van RTL Z.
Waar internationaal de Big Mac Index wordt gebruikt om prijsontwikkelingen en de inflatie tastbaar te maken, heeft het Nederlandse medium gekozen om de nationale snack daarvoor te gebruiken. Aan de hand van de frikandel is de koopkracht van de Nederlander zo makkelijk uit te leggen
Koopkracht flink gedaald
De prijs van een frikandel is flink gestegen, maar het modale inkomen in Nederland ook. In 2000 bedroeg dat inkomen ongeveer € 24.958 per jaar, tegenwoordig ligt het rond de € 46.500. Toch kunnen consumenten met hun volledige jaarsalaris aanzienlijk minder frikandellen kopen dan 25 jaar geleden. Destijds leverde een modaal inkomen ruim 28.000 frikandellen op, nu blijft dat aantal steken op zo’n 18.235. Een daling van bijna 10.000 frikandellen.
Redenen kostenstijging
De stijging van de snackprijs komt niet uit de lucht vallen. De horeca kampt met hogere kosten, zoals stijgende huurprijzen, duurdere grondstoffen en vooral fors hogere personeelskosten. Dit geldt niet alleen voor de frikandel, maar voor vrijwel alle snacks en maaltijden binnen de sector.
Volgens Jack van Hooft, oud-bestuurslid van brancheorganisatie ProFri en eigenaar van een snackbar in Tilburg, heeft de stijgende prijs van snacks grotendeels te maken met personeelskosten. “Ik heb dertig studenten in dienst die 16,50 euro per uur verdienen. Die kosten kan ik niet naar beneden bijstellen,” zegt hij tegen RTL Z.
Samen inkopen als oplossing?
Niet alleen de frikandel, maar ook friet is flink duurder geworden. Volgens berekeningen van Next to Food (NTF) ligt de gemiddelde prijs van een kleine portie friet met mayo nu op € 3,97. Horecaondernemers zoeken naar manieren om de prijsstijgingen te beperken. Vanuit de branche zwelt het geluid aan om vaker gezamenlijk in te kopen om de kosten te drukken.
- Nederlandse supermarktprijzen stijgen het hardst in Europa - 13 oktober 2025
- The Art of Drinks 2025: honderden smaken op één dag onder een dak - 13 oktober 2025
- La Place opent veldkeukenrestaurant in Nationaal Militair Museum - 13 oktober 2025