
Heel Nederland stemde de afgelopen weken in het grote friet-of-patatdebat van Heinz. Friet trok aan het langste eind met 53,72 procent van de stemmen, tegen 46,28 procent voor patat. Daarmee is de winnaar officieel vastgesteld: friet is de populairste benaming van Nederland. Voor iedereen onder de rivieren is dat géén verrassing.
De sausmaker zette een opvallende campagne op met digitale stembussen, AI-lijsttrekkers, XXL-posters en guerrilla-uitingen door het hele land. Iedereen kon vanaf september tot 17 oktober zijn stem uitbrengen en zo meedoen aan de landelijke discussie over friet of patat. Het debat speelde zich zowel online als op straat af, en zorgde voor veel interactie en reacties van het publiek.
Nipt verschil, duidelijke winnaar
Het verschil tussen de twee kampen bleef klein, maar voldoende om friet de overwinning te geven. AI-lijsttrekker Frans Friet reageerde verheugd op de uitslag. Sr. Brand Manager Taste Elevation Diederick Ter Kulve zegt hierover: “Met deze campagne hebben we Nederland niet alleen uitgedaagd om kleur te bekennen in het friet-of-patat-debat, maar ook laten zien hoe Heinz op een speelse manier midden in de cultuur staat. Of je nu friet zegt of patat het belangrijkste is dat je kiest voor de saus met de lekkerste smaak, en de smaak? Die moet Heinz zijn.”
Beide sauzen blijven beschikbaar
Hoewel friet de verkiezing wint, houdt Heinz beide kampen tevreden. Zowel Friet Saus als Patat Saus blijven beschikbaar bij Albert Heijn. Zo erkent het merk dat de discussie is beslecht, maar de voorkeuren aan tafel nog altijd verdeeld zijn.
- Old Fashioned Week 2025: 40 bars en 3 topchefs presenteren twists - 6 november 2025
- Copal Amsterdam: moderne Mexicaanse keuken met oog voor traditie - 6 november 2025
- Braziliaanse chef weigert plantaardig te koken voor prins William - 5 november 2025