Dit zijn de 5 foodtrends voor 2024 volgens Thuisbezorgd

Maaltijdbezorgplatform Thuisbezorgd heeft als marktleider in Nederland een goed beeld van ons eet- en bestelgedrag. Zoals ieder jaar presenteert het bedrijf op het eind van het jaar het Food Trend Rapport. Hierin vind je een terugblik op afgelopen jaar qua bestelgedrag en vooral ook een blik op het nieuwe jaar.

Foodtrends 2024

Het voorspellen van trends is altijd leuk, zeker als je op het eind van het jaar er nog even op terugkijkt. Zelf heb ik het idee dat in 2024 de restobar echt weer helemaal terug is, uit eten het nieuwe uitgaan is en mezcal daadwerkelijk zijn doorbraak gaat beleven in Nederland. Thuisbezorgd heeft vijf foodtrends voor 2024.

Trend 1: Mood Food

Mensen zijn intuïtief gaan eten om hun mentale welzijn te ondersteunen, bijvoorbeeld om stress te verminderen of juist wanneer ze meer energie nodig hebben. Een kleine verwennerij, zoals een toetje, gaat hand in hand met goed voor jezelf zorgen. Woorden als zondigen, ‘guilty pleasure’ en spijt verdwijnen naar de achtergrond. De keuze voor dat ene koffietje met een lekker taartje of een gezonde snack tussendoor, helpt weer in de juiste mood te komen. ‘Mood foods’ helpen de juiste routine te vinden die nodig is om een blij en tevreden mens te zijn in een druk leven.

Trend 2: Zero Heroes

Het bewustzijn over klimaatproblemen en duurzaamheid is ook in Nederland een ding. Het bewustzijn rond milieubescherming en een duurzame levensstijl beïnvloedt daarmee ook het eetgedrag van deze groep. Duurzame keuzes spelen een centrale rol in het verminderen van voedselverspilling en het minimaliseren van overbodige verpakkingen

Trend 3: Smeltkroes van culturen

We halen onze inspiratie steeds meer uit keukens waar we van origine geen connectie mee hadden en komen tot unieke culinaire combinaties. Mensen zoeken zodoende ook steeds meer naar eten wat een gevoel van verbondenheid creëert. Restaurants spelen een cruciale rol in deze ontwikkeling. De vraag naar exotisch en authentiek eten groeit.

In de culinaire sector vindt een ongekende kruisbestuiving plaats, waar culinaire culturen wereldwijd elkaar vermengen en beïnvloeden. Traditionele gerechten ondergaan aanpassingen en worden samengevoegd met ingrediënten of kookstijlen uit andere culturen.  


Trend 4: Direct in huis

De opkomst van quick-commerce maakt het mogelijk om boodschappen razendsnel thuis te hebben, met meer flexibiliteit dan ooit tevoren. In een wereld waar tijdsdruk en het drukke gezinsleven de norm zijn, is het logisch dat bezorging van boodschappen, restaurant maaltijden en maaltijdpakketten steeds populairder wordt. 

Trend 5: Smaakmakers

Traditionele food critics maken plaats voor vernieuwende invloeden van platforms zoals TikTok, gerenommeerde chefs die online hun creaties delen, of BN’ers en social creators die met nieuwe gerechten komen. Deze smaakmakers creëren niet alleen nieuwe ‘klassiekers’ en combinaties, maar zorgen ook voor een herwaardering van restaurants, ingrediënten en maaltijden. 


Deze culinaire revolutie gaat verder dan alleen voedsel; de wereld van eten raakt steeds meer verweven met mode en muziek. Een logische stap, aangezien mensen eten, net als mode en muziek, steeds meer beschouwen als een essentieel onderdeel van hun eigen identiteit.

Wes van Geneijgen