
Op het moment dat de eerste artikelen over graai- en krimpflatie in de media verschenen, waren er nog producenten en supermarkten die deze fenomenen ontkenden. Inmiddels zijn we maanden verder en wordt er keer op keer bevestigd dat er sprake van is en dat het maar niet stopt. Uit een nieuw onderzoek dat GFK voor het AD deed, bleekt nogmaals dat de boodschappen duur blijven.
Dit is op zich best opmerkelijk te noemen, aangezien de prijzen voor grondstoffen en elektriciteit wel flink omlaag zijn gegaan. In een eerste reactie stegen de prijzen in de supermarkten ineens niet meer zo hard. Door experts werd toen de verwachting uitgesproken dat de prijzen op de lange termijn wel zouden dalen. Inmiddels blijkt dat de prijs van producten vooral is gestabiliseerd op een hoog niveau.
Euro goedkoper
Twee maanden geleden deed het onderzoeksbureau dit onderzoek ook al. Toen was er sprake van dat de boodschappenkar niet 133 of 134 kostte, maar voor het eerst in tijden een euro goedkoper was en ‘maar’ 132 euro was. Het idee destijds was dat de dalende trend ingezet zou worden hierna. Alleen is daar helemaal niks van terecht gekomen.
Stabiliseren prijzen
Dit keer is het mandje weer 133 euro en dat is dus een stabilisatie van de hoge prijs. In vergelijking met vorig jaar is dat 13% duurder en in vergelijking met 2 jaar geleden is het zelfs 25 tot 30 procent duurder. Oftewel: de prijzen zijn enorm gestegen de afgelopen jaren. Dan kan er wel sprake zijn van een minder harde stijging, het wordt wel allemaal iedere keer duurder.
A-merken Unilever
Uit de cijfers blijkt dat de prijzen wat minder hard stijgen, maar ze gaan nog altijd omhoog. Het blijkt dat vooral Unilever lekker bezig is met het blijven verhogen van prijzen. In het tweede kwartaal van dit jaar voerde het bedrijf een forse prijsverhoging door. In Europa gingen voor het bedrijf dit jaar gemiddeld genomen de prijzen met 15,5 procent omhoog.
- Reistrends voor 2026: reizen wordt persoonlijker dan ooit - 26 oktober 2025
- Teremana Tequila breidt uit naar twintig nieuwe markten - 25 oktober 2025
- NVWA grijpt in: vegetarisch gehakt moet andere naam krijgen - 25 oktober 2025