Witbier Korenwolf wordt los merk van Gulpener met nieuwe look

De Limburgse bierbrouwer Gulpener lanceert het populaire witbier Korenwolf deze week als onafhankelijk merk. Onder de nieuwe naam Korenwolf Wit is het bekende witbier nu te krijgen. Het wordt nog altijd gemaakt van vier lokale granen, sinaasappelschil en korianderzaad. Én je ondersteunt er ook nog altijd de bescherming van de Nederlandse hamster mee.

Witbier Korenwolf Gulpener

Het verhaal van Gulpener Korenwolf begint in de jaren ’90 van de vorige eeuw als witbier immens populair is in Nederland. Er zijn een paar marktleiders die je qua reclames overal tegenkomt. Het Limburgse biermerk kiest voor een andere insteek, geen commercial op tv maar impact.

Lokale hamster

De focus wordt gelegd op de lokale Nederlandse hamster, de korenwolf, die met uitsterven wordt bedreigd. De marketingcampagne richt zich op de bescherming van de hamster die je voorheen veel in Limburg zag. De campagne slaat aan en Gulpener Korenwolf ook, zo wordt het witbier enorm populair.

Fokprogramma

In 2002 was de korenwolf nagenoeg uitgestorven. Daarom coördineert Wageningen Environmental Research het beschermingsprogramma van de hamster. Daarbij komt sinds 2006 dat korenwolven die in GaiaZOO geboren worden, uitgezet worden in veilige natuurgebieden in opdracht van de Provincie Limburg.

Daarvoor is het belangrijk dat het leefgebied van de knaagdieren behouden wordt. Om dit te bewerkstelligen hebben natuurorganisaties en boeren speciale reservaten opgericht met natuurlijke akkers vol graan en luzerne, waar de wilde natuur de ruimte krijgt.

GaiaZOO

Het project rondom de korenwolf richt zich niet alleen op het fokken en uitzetten. In samenwerking met partners wil GaiaZOO ook haar steentje bijdragen om het huidige leefgebied bewoonbaarder te maken voor de korenwolf. Gulpener heeft met de dierentuin afgesproken dat 1% van de totale omzet Korenwolf Wit direct naar het beschermingsprogramma van de korenwolf in Limburg gaat.

Wes van Geneijgen