Douwe Egberts terug in de supermarkt, prijs koffie gaat stijgen

koffiebonen duurder

De koffieoorlog is voorbij. Na maanden van onderhandelingen tussen supermarkten en koffie– en theegigant JDE Peet’s liggen merken als Douwe Egberts, Senseo en Pickwick weer in de schappen. Maar dat ging met horten en stoten. De inkoopprijzen flink gestegen, dus dat betekent dat de consumenten (weer) de sjaak zijn. De verwachting is dat hun favoriete kop koffie of thee duurder worden.

Sinds begin dit jaar weigerde JDE Peet’s te leveren aan supermarktketens zoals Jumbo en Picnic. Het bedrijf eiste hogere prijzen, wat leidde tot stevige onderhandelingen met inkooporganisatie Everest. Daar vallen onder andere Jumbo en Picnic onder. De uitkomst? Prijsstijgingen van 20 tot 30 procent op producten van JDE.

Ontevreden

Met dat resultaat is Picnic-topman Michiel Muller totaal niet tevreden. Hij vreest dat dit wederom prijsstijgingen in de hand werkt. Met als gevolg: consumenten die vaker het huismerk kopen in plaats van een A-merk. Hij geeft aan: “JDE vergroot zijn winstgevendheid ten koste van de consument en de retail.”

Wat betekent dit voor de consument?

Een kilo Douwe Egberts Aroma Rood-koffiebonen kostte een jaar geleden nog minder dan € 13, maar is inmiddels gestegen naar € 15,99. Supermarkten proberen een deel van de kosten zelf te absorberen, maar daar lijkt een einde aan te komen. Jumbo spreekt van ‘onevenredige’ prijsverhogingen en zegt ‘zeer terughoudend’ te zijn met het verhogen van de verkoopprijs.

JDE-topman Fabien Simon verdedigt de prijsverhogingen. Volgens hem zijn de kosten voor koffiebonen de afgelopen jaren meer dan verdubbeld door slechte weersomstandigheden in koffieproducerende landen. Ook verstoringen in de toeleveringsketen en internationale economische ontwikkelingen spelen een rol.

Marktmacht van grote merken

De situatie benadrukt de machtspositie van grote merken. Supermarkten hebben zich de afgelopen jaren verenigd in samenwerkingsverbanden zoals Epic en Everest om sterker te staan in onderhandelingen met A-merkfabrikanten. Toch blijkt dat ze vaak weinig keuze hebben: klanten zijn merkvast en supermarkten kunnen geen nee verkopen. En zo lijken de producenten en supermarkten elkaar de zwartepiet toe te spelen over de hoge prijzen in de supermarkt.

Wes van Geneijgen

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *