Albert Heijn en voedselbank strijden tegen voedselarmoede

Met de slogan ‘Op een lege maag kun je niet leren’ trekken Albert Heijn en Voedselbanken Nederland samen ten strijde tegen voedselarmoede met deze inzamelingsactie. Uit onderzoek blijkt dat dagelijks 37.500 kinderen met een lege maag naar school gaan. In de week van 9 t/m 15 september krijgen klanten 10% korting op 17 geselecteerde producten die ze kunnen doneren.

Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn, over de inzamelingsactie: “Bij Albert Heijn werken wij vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ aan een gezondere, sociale en duurzame samenleving. Samen met Voedselbanken Nederland starten wij vanaf maandag aanstaande weer de inzamelingsactie ‘Op een lege maag kun je niet leren’. Dit initiatief is onderdeel van ons Voor Elkaar-programma waarmee wij samen met onze maatschappelijke partners, klanten en collega’s anderen willen helpen.”

Albert Heijn tegen voedselarmoede

Met de inzamelingsactie willen ze helpen om een goed ontbijt, lunch en diner voor iedereen, schoolgaande kinderen in het bijzonder, te realiseren. Dat doen ze door de korting op de geselecteerde producten, waaronder: AH 100% Pindakaas naturel, AH knäckebröd volkoren, AH zwarte thee bosvruchten, AH Pastasaus Klassiek en AH Biologische Volkoren Penne, die klanten kunnen kopen en doneren.

Henk Staghouwer, voorzitter van Voedselbanken Nederland, over deze problematiek: “Het is schrijnend als kinderen met honger naar school gaan. De schaamte dat er thuis niets te eten is, is zo groot dat ze met een lege broodtrommel naar school gaan. Zodat andere kinderen maar niets merken. Met een lege maag valt het niet mee om iets te leren, bovendien werkt voedselarmoede ver door tot op latere leeftijd. Als samenleving mogen we dat niet accepteren. Daarom zijn we blij met de AH-actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’.” 

Wes van Geneijgen