ACM onderzoekt supermarktprijzen: zijn onze boodschappen te duur?

A-merken weer duurder

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar prijzen in Nederlandse supermarkten. De toezichthouder wil weten hoe prijzen zijn opgebouwd en ook wie de oorzaak is van de hogere prijzen: de fabrikanten of supermarkten. De aanleiding voor het onderzoek zijn ‘signalen’ dat sommige producten duurder zijn dan in België en Duitsland. Mogelijk volgen maatregelen als overtredingen worden gevonden.

Het onderzoek richt zich zowel op de winstmarges van fabrikanten als op die van supermarkten. De ACM wil verklaringen vinden voor prijsverschillen tussen Nederland, België en Duitsland en controleert of leveranciers inkoopmogelijkheden beperken. Met die blik op keten en marges probeert de waakhond vast te stellen waar consumenten het meest nadeel ondervinden.

Wat onderzoekt de ACM precies?

De ACM wil onder meer inzicht in hoe fabrikanten hun prijzen vaststellen en welke marge supermarkten daarop zetten. Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is, kunnen consumenten hogere prijzen betalen, schrijft de toezichthouder expliciet. “Goed werkende markten zijn belangrijk voor zowel consumenten als bedrijven. Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is tussen supermarkten, leidt dit tot hogere prijzen”, aldus de ACM.

Buurlanden goedkoper

Onderzoek naar prijsverschillen sluit aan bij al langer lopende discussies. Sommige peilingen en consumentenacties tonen aanzienlijke besparingen bij boodschappen over de grens, vooral op A-merken. Zo stelde de Consumentenbond recent dat boodschappen in België gemiddeld ruim tien procent goedkoper kunnen zijn en in Duitsland nog meer. Dat soort signalen vormt mede de aanleiding voor de ACM-verkenning.

Tegelijkertijd bestaan er ook onderzoeken die stellen dat Nederland op landelijk niveau niet per se duurder uit is. Analyses met Eurostat- en CBS-data laten zien dat het beeld per productgroep en per merk kan verschillen; huismerken en basisproducten scoren soms juist gunstiger in Nederland. Die mix van resultaten verklaart waarom toezichthouders nu dieper in de keten willen kijken.

Lastig bewijzen

Eerdere acties van Europese instanties laten zien dat bewijsvoering tegen producenten en leveranciers lastig kan zijn. De Europese Commissie heeft in het verleden mededingingsonderzoeken en boetes opgelegd in de voedingssector, maar het traject naar maatregelen is vaak lang en complex. Dat maakt veldwerk en dataverzameling van de ACM relevant: zonder harde data is handhaving lastig.

Wes van Geneijgen

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *