Van niche tot mainstream: Koreaanse keuken populair in Nederland

Koreaanse keuken

Wat begon als een culinaire niche is uitgegroeid tot een trend van formaat. De Koreaanse keuken, ooit het domein van foodies en reizigers, verovert inmiddels de eettafels van de massa. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat vier op de tien Nederlanders al weleens Koreaans eet. Bijna tien procent doet dit zelfs maandelijks. De meerderheid ziet de toekomst rooskleurig in. De K-wave heeft de Nederlandse eettafel bereikt.

De Aziatische keuken was altijd al geliefd, maar het accent verschuift. Chinees en Indonesisch zijn inmiddels de klassiekers, Japans en Thais volgen gestaag en nu schuift Koreaans ook aan. Van kimchi tot Korean Fried Chicken: de smaken zijn niet langer onbekend. Vooral millennials, stedelingen en hoogopgeleiden kiezen regelmatig Koreaans. Jongere generaties haken aan, maar de 50-plusser blijft voorlopig achter.

Van smaak tot cultuur

Smaak en variatie vormen de kern van de aantrekkingskracht. Twee derde noemt Koreaans eten smaakvol, een derde waardeert de variatie en ruim een kwart kiest het vanwege culturele interesse. Waar mannen vooral letten op gemak en prijs, waarderen vrouwen de vernieuwing en plantaardige opties. Jongeren laten zich leiden door TikTok, Netflix en K-pop. De eetlust groeit mee met de culturele fascinatie.

Inspiratie door straat en scherm

De liefde voor de Koreaanse keuken groeit van onderop. Winkelbezoek en mond-tot-mondreclame zijn de grootste aanjagers, gevolgd door influencers en foodtrucks. Vooral jongvolwassenen laten zich beïnvloeden door de Koreaanse cultuur in al haar vormen.

De toko blijft favoriet

Voorlopig komt de kimchi nog niet massaal uit de schappen van Albert Heijn. De Aziatische supermarkt is het belangrijkste aankoopkanaal, goed voor 46% van de aankopen. Nederlandse supermarkten volgen met 36%. Restaurants, afhaalzaken en online winkels vullen de rest aan. Millennials domineren de toko’s, Gen-Z koopt opvallend minder in die winkels.

Pittig mag, maar niet te vaak

Nederlanders verdelen zich netjes over drie kampen: mild, medium en pittig. Slechts een derde gaat voluit voor hitte. Dat past bij een bredere trend waarin smaakbeleving belangrijker is dan stoer doen met pepers. “Als mensen vaker pittig eten, reageren hun zenuwen minder sterk op capsaïcine”, zegt researcher Mandy Kuhlman van Motivaction. “Na verloop van tijd treedt gewenning op, en dan mag het weer wat pittiger worden.” Mannen zoeken gemiddeld meer pit, vrouwen en jongeren houden het liever mild.

Wes van Geneijgen

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *