
In het Verenigd Koninkrijk hebben bijna tweeduizend pubs BrewDog van de tap gehaald. Daardoor halveerde de distributie van Punk IPA in twee jaar tijd. Tegelijk kondigt het bedrijf de sluiting van tien bars aan, met bijna honderd banen die verdwijnen. Het nieuws valt samen met aanhoudende verliezen en het vertrek van medeoprichter Martin Dickie.
De bierbrouwer verkeert in zwaar weer. BrewDog verliest terrein aan concurrenten als Camden Town en Beavertown. Insiders wijzen op de afhankelijkheid van het contract met JD Wetherspoon. Dat is goed voor honderden vestigingen. Mocht dat wegvallen, dan zou Punk IPA grotendeels uit het pubcircuit verdwijnen.
Pubs kiezen vaker voor alternatieven
Grote ketens beperken hun bieraanbod en zetten in op eigen merken. BrewDogs operationeel directeur Lauren Caroll reageerde in Britse media: “Onafhankelijke brouwers voelen allemaal de druk van stijgende kosten en terughoudende consumenten. We zagen deze trend aankomen en richten ons daarom meer op festivals, stadions en zelfstandige zaken.”
Ook Loungers, een keten met driehonderd vestigingen, stopte al eerder met het merk. Voorzitter Alex Reilley verklaarde in The National: “We namen het besluit twee jaar geleden. Het merk begon aan relevantie te verliezen en wij willen daar proactief op handelen.”
Financiële verliezen stapelen zich op
De jaarcijfers zijn al vier jaar negatief. In 2020 bedroeg het verlies circa € 14,5 miljoen, in 2021 circa € 10,9 miljoen en in 2022 circa € 35,2 miljoen. Voor 2023 liep het tekort op tot circa € 68,2 miljoen. Om de druk op de horecatak te verlagen, worden tien Britse bars gesloten.
Medeoprichter vertrekt onverwacht
Medeoprichter Martin Dickie maakte vrijdag in een interne mail bekend te vertrekken. “Dit bedrijf is mijn leven geweest in de afgelopen achttien jaar en ik heb (bijna) elke minuut ervan genoten”, schreef hij aan medewerkers. Zijn besluit werd omschreven als onverwacht. Dickie liet eerder al weten te investeren in medicinale cannabis via zijn nieuwe bedrijf Waterside Pharmaceuticals.
- Tijdens de Horecava 2026 staat betaalbare luxe in de spotlight - 27 oktober 2025
- Ferrero brengt plantaardige Nutella naar Nederland - 27 oktober 2025
- Reistrends voor 2026: reizen wordt persoonlijker dan ooit - 26 oktober 2025