Transavia schrapt vegetarische saucijzenbroodjes van menu aan boord

Vliegmaatschappij Transavia schrapt de vegetarische saucijzenbroodjes van het menu aan boord. De reden: ze verkopen voor geen meter. De luchtvaartmaatschappij gooit het wat netter op dat ‘er te weinig vraag naar is’. Dit in tegenstelling tot de normale variant met vlees, want die verkocht altijd goed aan boord.

Eind vorig jaar maakte Transavia de overstap op de vegetarische variant van het saucijzenbroodje. Het gaat om de versie van de Vegetarische Slager (van Unilever). Aan website Luchtvaartnieuws laat een woordvoerder het volgende weten: “We stemmen ons menu af op vraag en aanbod.”

Transavia schrapt vegetarische saucijzenbroodjes

Die reactie van de woordvoerder zegt genoeg. Het verwoordt ook een tendens die zichtbaar is bij supermarkten waar vak de plantaardige producten ‘over blijven’. Pas als consumenten ergens aan toe zijn en de vraag groeit, is het zakelijk gezien pas verstandig om zo’n stap te nemen in plaats van het af te dwingen door zonder die vraag iets te doen.

Daarbij komt dat Transavia niet denkt dat het terugvallen op de normale vleesvariant veel impact gaat hebben op het klimaat. De woordvoerder hierover: “Als je vegetarische saucijzenbroodjes moet weggooien is dat ook niet duurzaam.” Voor de overstap werden er 15.000 tot 20.000 saucijzenbroodjes per maand verkocht. “Met de vegetarische variant haalden we dit bij lange na niet”, aldus de woordvoerder.

Schiphol plantaardig

Het is daarnaast ook vrij interessant te noemen aangezien Schiphol over wil stappen op veel meer plantaardige producten bij alle horecazaken op de luchthaven. Het idee is om 60% van het aanbod aan eten en zuivel in 2030 plantaardig te hebben. Heel benieuwd of de vraag daarna er daadwerkelijk is.

Wes van Geneijgen