De week van de Crompouce, wat is er precies allemaal gaande?

croissant x crompouce

Het mag duidelijk zijn: Nederland is helemaal in de ban van de crompouce. Deze kruising tussen een croissant en de tompouce is ineens overal. Op zich interessant, want een croissant gevuld met room afgetopt met glazuur is vrij normaal gebak. De hype nam de afgelopen dagen een bijzondere wending toen de ‘bedenker’ met juridische stappen begon te dreigen.

Van bakkers tot supermarkten, overal vind je hem. Dat schoot bij één iemand in het verkeerde keelgat: Ulrika Menig. Zij is naar eigen zeggen de bedenker van het gebak en heeft dan ook ‘crompouce’ in 2020 geregistreerd als woordmerk. Dit zorgt ervoor dat je zonder toestemming deze naam niet commercieel uit mag buiten.

House of Crompouce

De hype die de afgelopen weken is ontstaan, daar is Bakkerij Van Maanen de aanstichter van. Hun crompouce ging viraal via sociale media. Dat was dan ook de eerste die een bericht kreeg van de advocaat van Menig. In een reactie heeft de bakkersketen een licentie afgekocht bij haar waardoor de crompouce daar nog in de winkels ligt. Zoals in de House of Crompouce pop-up in Amsterdam.

Geen merknaam

Volgens allerlei verstandige juristen is ‘crompouce’ niet als merknaam aan te duiden. Het is een samenvoeging van de woorden tompouce en croissant en geeft zodoende vooral een beschrijving van het product. Volgens hen maakt dat dit product nu als ‘crompouce’ in het taalgebruik is opgenomen, het bijna onmogelijk om een claim erop te leggen.

Tompouce croissant

Inmiddels zijn er allerlei ondernemers en supermarkten die in een reactie op de reuring een stap hebben genomen om onder de ellende uit te komen. Daar is hij onder die naam uit de schappen gehaald, maar juist een Tompouce Croissant. Daarmee is de kous waarschijnlijk ook af. Op naar de volgende hype. Heel benieuwd wanneer ‘men’ de croissant suprême ontdekt.

https://youtu.be/pYKh5PxCxXc?si=Vu0qJxYLovjOheBU
Wes van Geneijgen