Snoepjes Napoleon vanaf najaar in waspapieren wikkel

Snoepproducent Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van een plastic wikkel. De snoepjes die iedereen wel kent, zijn er inmiddels in 27 smaakvarianten. In België en Nederland verkopen ze er jaarlijks 360 miljoen (!!!) van waardoor deze verandering jaarlijks een besparing van 60.000 kilogram plastic bewerkstelligt.

Iedereen kent de snoepkogels van Napoleon wel uit de jeugd of van die ene op kantoor die een snoeppot heeft. Het recept van de eerste snoepjes van Napoleon werd in 1912 in Antwerpen bedacht. En die receptuur is nog altijd de basis van de snoepjes. Inmiddels zit de productielocatie in Breskens en is er een kantoor in Zwijndrecht. De snoepjes van Napoleon worden inmiddels in twaalf verschillende landen verkocht.

Napoleon waspapieren wikkel

Jamila Knoope van Napoleon is verheugd met deze stap: “We zijn erg blij met deze stap. We weten dat Napoleon ook een ideaal snoepje voor onderweg is, waardoor de kleine wikkels nog wel eens op de straat belanden. Daar moesten we iets mee doen. De waspapieren wikkel vergaat ongeveer net zo snel als een blad aan de boom, dat is dus een groot verschil met de oude plastic wikkels.”

Wikkelkleur per smaak

De 27 verschillende snoepkogels krijgen allemaal een eigen herkenbare wikkelkleur per smaak. Ter vochtbescherming zijn de wikkels gecoat met een plantaardige was van mais en koolzaad. Deze was is palmolie- en kokosolievrij. Op de verpakking en communicatie rondom de verandering wordt iedereen er nog op geattendeerd dat de wikkel in de prullenbak thuishoort.

Wes van Geneijgen