Krimpflatie zet door: inhoud verpakkingen geleidelijk steeds kleiner

A-merken weer duurder

Krimplatie bij de supermarkten gaat gestaag door. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Consumentenbond. Het is een doorn in het oog van veel consumenten, maar het lijkt de producenten niet echt te deren. Er zijn zelfs producten waarvan de inhoud al eerder stiekem kleiner was verlaagd, die gewoon weer kleiner zijn geworden.

Bij het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond kwamen in 2024, 250 meldingen van consumenten over krimpflatie binnen. Dat zijn er minder dan voorgaande jaren. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt erover: “Dat kan komen, doordat veel merken de inhoud van hun verpakkingen al eerder hebben verlaagd. Óf omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen.”

Krimp op krimp

Een van de vele voorbeelden van krimpflatie: Maaslander verlaagde de inhoud van een pak belegen kaas eind 2024 van 150 gram, naar 140 gram. Op zich een kleine daling. Maar deze verpakking ging in 2023 al van 200 gram naar 175 gram om vervolgens te eindigen op 150 gram. Dat is aanzienlijk te noemen, terwijl de prijs niet op eenzelfde manier daalde.

Het gaat bijvoorbeeld ook op voor een doos Ariel wascapsules: die ging tussen 2020 en 2025 stapsgewijs van 14 naar 13, naar 12 en nu 10 wascapsules. De inhoud van Snack a Jacks Barbecue Paprika-rijstwafels kromp vanaf 2017 stilletjes van 145 gram naar 127, 117, 107 naar 103 gram nu. En weet je nog dat het sympathiek was dat flesjes Jupiler 0,25 liter waren? Inmiddels vind je in een krat bier geen flesjes meer van 0,33 maar van 0,3 liter.

Reactie op onderzoek

Fabrikanten wijzen in een reactie op het onderzoek vooral naar de winkeliers die volgens hun de prijs bepalen. Ze zeggen enkel adviesprijzen te geven. Wat die zijn, willen ze niet vertellen. Sommigen van hen proberen de verminderde inhoud zelf te verkopen als een ‘productverbetering’ die beter zou aansluiten bij de wens van de consument.

Molenaar prikt daar totaal doorheen. Ze zegt er het volgende over: “Allemaal kul-argumenten. Wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zet op de verpakking dat er voortaan minder in zit of houd de inhoud hetzelfde en verhoog de prijs. Niet leuk, maar wel zo eerlijk.”

Wes van Geneijgen

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *