Krimpflatie: Nieuwe chipsverpakking Lay’s zorgt voor onbegrip

Lay's Chips oude verpakking

Chipsfans staan deze week verbaasd te kijken bij het snackschap. Chipsfabrikant Lay’s introduceert een nieuwe verpakking: een kartonnen doos met hersluitbare deksel. Niet rond zoals Pringles, maar vierkant. Moederbedrijf Pepsico reageert vooralsnog niet op vragen van journalisten. Maar online regent het klachten van woedende consumenten. Want er is ook nog eens sprake van krimpflatie.

Dorito’s in een doos? Voor wie onlangs bij het chipsschap stond, was het even schrikken. De bekende plastic zakken van Lay’s zijn deels vervangen door kartonnen verpakkingen. Handig om af te sluiten en mogelijk beter voor het milieu, maar ze geven een wrange bijsmaak. Als je namelijk de prijs per kilo berekent, is die flink gestegen.

Nieuwe doos, oude chips, hogere prijs

Snackspert Eke Bosman scheurde vandaag uit zijn panty. In een video op Instagram noemt hij het ‘een van de meest schandalige krimpflatieacties in tijden’. De oude zak Dorito’s van 170 gram kostte € 2,05, omgerekend zo’n € 12 per kilo. In de nieuwe doos zit 140 gram chips voor € 2,59: een prijsstijging van 54 procent, ofwel € 6,50 per kilo.

Een veel schandaligere vorm van krimpflatie zie je niet snel. Bosman vult aan: “Je betaalt meer voor minder, terwijl de inhoud nauwelijks verschilt.” En de hersluitbare deksel? “Handig, maar niet zes euro handig.”

Verlies van knisper kost chips smaak

Volgens onderzoekers speelt ook het geluid van een chipszak een rol in de beleving. Het kraken van de zak niet alleen praktisch is, maar ook psychologisch. Het knisperen stuurt een signaal naar onze hersenen: wat je gaat eten is krokant. Zonder dat geluid smaakt het letterlijk minder goed.

Dat effect herkennen veel consumenten. Op social media noemen gebruikers de nieuwe dozen ‘onhandig’, ‘duur’ en ‘minder lekker’. Eén gebruiker vergelijkt ze zelfs met tabaksverpakkingen.

Duurzaam of marketingverpakkingen

Officieel is er nog geen verklaring van PepsiCo. Verpakkingsexperts denk wel dat karton milieuvriendelijker zou kunnen zijn dan plastic. Mits er duurzame lijm en inkt zijn gebruikt. Tegelijkertijd is karton zwaarder dan plastic, wat het transport belastender maakt.

Supermarkten hebben er wél baat bij. Rechthoekige verpakkingen zijn makkelijker te stapelen en nemen minder schapruimte in. Maar voor consumenten lijkt het voordeel vooralsnog beperkt tot een hersluitbare deksel en een hogere afvalberg.

Wes van Geneijgen

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *