
Het nieuwe chipsmerk Rewind introduceert meteen een limited edition chipssmaak: een met de smaak van een 9-volt batterij. De variant is geïnspireerd op een typische jaren 90 herinnering: het aanraken van een batterij met je tong, was volgens het merk destijds een verrassend populair tijdverdrijf.
De nieuwe smaak is een tijdelijke variant die naast het vaste Rewind-assortiment eventjes in de winkel te vinden is. Het algemene assortiment bestaat uit Cheese & Onion, Tangy Sriracha, Creamy Paprika en BBQ & Honey. Met de batterijsmaak kiest het merk voor een abstractie smaak die riekt naar nostalgie.
Een tintelende ode aan de jaren ’90
Voor de ontwikkeling werkte Rewind samen met chef-kok en smaakontwikkelaar Mattias Larsson. “Het was absoluut geen alledaagse opdrach”, zegt Larsson. “We hebben citroenzuur en natriumcarbonaat gemengd om het tintelende effect op de tong te creëren en dit in balans gebracht met minerale zouten voor de metalen nasmaak. Het is een verrassend lekkere smaak geworden die zeker nieuwsgierigheid opwekt.”
Snacken op herinnering
Volgens Antti Lauronen, Head of Creative & Design bij Paulig, past de lancering binnen het DNA van het jonge merk. “Rewind is een merk geïnspireerd op nostalgie, dus wat kunnen wij beter lanceren dan een product dat is gebaseerd op een van de meest gedeelde nostalgische ervaringen uit de jaren ’90?”
Die herkenning is volgens het merk universeel. “Dit is een ode aan een bizarre trend. Voor wie chips met batterijsmaak iets te ver gaat, hebben we een reeks klassieke smaken met een moderne twist.”
Inmiddels geproefd
Het chipsmerk was zo aardig om een paar samples van deze chips op te sturen naar de redactie. Het was lastig voorstellen hoe een ‘9-volt batterij’ zou smaken, maar mijn antwoord is: niet. In mijn ogen is dit oprecht de meest gore chipssmaak die ik ooit geproefd heb. Leuke gimmick en er zullen vast mensen zijn die dit lekker vinden. Maar ik vond het niet te beuken.
Beperkt verkrijgbaar
De 9-volt batterijchips zijn vanaf 10 juli in gelimiteerde oplage beschikbaar in Nederland. Wie ze wil proberen, kan zich melden bij het merk op Instagram. Het vaste assortiment ligt bij Albert Heijn, Jumbo, Plus, Hoogvliet en PicNic in de schappen. Als de tijdelijke uitgave aanslaat, rolt hij waarschijnlijk ook breder uit in Europa.
- BBC kiest Matt Tebbutt als jurylid MasterChef: The Professionals - 9 september 2025
- Nieuw hotel Elements by Dutchen opent begin 2026 op Terschelling - 9 september 2025
- Bestsellers Fort Negen tijdelijk landelijk verkrijgbaar via Crisp - 9 september 2025