White Claw lanceert reeks alcoholvrije seltzers, hype voorbij?

Toen vijf jaar geleden hard seltzers in de Verenigde Staten opdoken en onder aanvoering van White Claw een gigantische hit werden, was het wachten tot ze de overtocht naar Europa maakten. Hier in Nederland zijn ze nooit echt een hit geworden, behalve op festivals. Nu White Claw zelf vier alcoholvrije seltzers introduceert lijkt de hype dan echt voorbij.

Met de hard seltzers kwamen de ready-to-drink blikken weer onder de aandacht en van die markt wordt wereldwijd nog veel verwacht. Hard seltzers daarentegen, daar begint steeds meer te lijken op een hype van een paar jaar. Dat marktleider White Claw nu kiest voor alcoholvrije seltzers is een veeg teken aan de wand.

Dry January

Een van de innovaties van het merk was om seltzers op de markt te brengen met meer alcohol (8%). De nieuwe reeks alcoholvrije drankjes komt op 1 januari op de markt. Niet geheel toevallig op het moment dat Dry January begint. De nieuwe drankjes zijn er in vier smaken black cherry cranberry, mango passionfruit, peach orange blossom en lime yuzu en hebben maar 15 kcal.

Authentieke smaak

Volgens het bedrijf zoeken Gen Z’ers en millennials meer opties als het op drinken aan komt. Dat draait dan vooral om de alcoholvrije opties. Het idee is om op dat gebied nieuwe smaakcombinaties te introduceren met een meer authentieke smaak. Daarnaast speelt het merk ook heel erg in op de ‘coolheid’ qua hoe de blikjes eruit zien.

White Claw laat in een persbericht weten dat het de bedoeling is met deze alcoholvrije seltzers om de complexiteit en diepte van de smaak van alcohol na te bootsen. Dat is tot nu toe weinig bedrijven gelukt zonder in te boeten op de smaak en het gevoel dat alcohol in een drankje doet. Vaak zijn die dranken of te zoet of te saai qua smaak.

Wes van Geneijgen