Nolet Groep neemt Lucas Bols over, twee grootheden onder een vlag

Twee Nederlandse grootheden gaan vanaf nu verder onder een vlag. De Nolet Group heeft namelijk de andere Nederlandse grootheid Lucas Bols overgenomen voor 269,5 miljoen euro. Daarmee worden twee wereldwijde sterke drank– en cocktailbedrijven met een rijk erfgoed samengevoegd.

In de praktijk verandert er voor beide bedrijven nog niet eens heel erg veel. Alle activiteiten van Lucas Bols blijven in Amsterdam en alle drankmerken zoals bij Bols: Passoa, Galliano en Tequila Partida blijven bij het ‘eigen’ bedrijf. Zo houdt het bedrijf zijn identiteit, naam en merken. Bols wordt gerund als een eigen bedrijf binnen de Nolet Group met de huidige CEO en CFO.

Rijk erfgoed

In 2015 nam Nolet al een aandeel in Lucas Bols na de beursgang op de Amsterdamse Beurs. Het merk is in 1575 opgericht en is in de loop van de decennia van eigenaar veranderd. Zo werd het merk Bols in 2000 aan het Franse bedrijf Rémy Cointreau verkocht. Na een management buy-out in 2006, onder leiding van Rémy-bestuurslid Van Doorne, keerde Lucas Bols terug naar zijn roots in Amsterdam.

Van Doorne over de stappen: “Sinds 2006, toen we Lucas Bols terugbrachten naar Amsterdam, zijn we op reis geweest om het bedrijf en zijn merken te laten groeien op de internationale cocktailmarkten. Nolet als partner is de volgende stap om deze reis voort te zetten en de groei op lange termijn te versnellen. Samen creëren we een Nederlandse kampioen in de wereldwijde markt voor gedistilleerde dranken en cocktailmarkt met een sterk portfolio van merken”

Familiewaarden

De Nolet Group werd in 1691 opgericht door Joannes Nolet en is een van de oudste familiebedrijven van Nederland dat vandaag de dag wordt gerund door de 10e, 11e en 12e generatie familieleden. Carel Nolet, voorzitter van Nolet Group, over deze ontwikkeling: “Als familie zijn we erg blij met twee van de meest succesvolle Nederlandse distilleerderijen. Door krachten te bundelen, zetten we samen onze rijke geschiedenis voort en behouden we daarmee waardevol erfgoed onder één Nederlandse vlag voor de lange termijn.”

Nolet x Lucas Bols

Samen zullen de twee bedrijven de strategie van Lucas Bols ‘accelereren’, waaronder de ontwikkeling van haar ‘leidende positie in de wereldwijde cocktailmarkten’ door middel van nieuwe concepten, producten en overnames. Bovendien investeert de groep in het vergroten van de naamsbekendheid van de cocktailmerken van Lucas Bols. Het bedrijf streeft er ook naar om de groei van de lokale merken van Lucas Bols te stimuleren en om te zetten in internationale cocktailmerken, evenals om zijn alcoholvrije en lage alcohol cocktailaanbod te ontwikkelen en uit te breiden.

Wes van Geneijgen