
De Consumentenbond heeft de afgelopen jaren met regelmaat een onderzoek gedaan bij supermarkten naar de prijzen in de winkel en die je afrekent bij de (zelfscan)kassa. Daaruit blijkt dat er nog regelmatig kassabonfouten zijn bij supermarktketens Jumbo, Plus en Albert Heijn. Bij de eerste twee zijn de verschillen op de kassabon nagenoeg verdwenen, alleen bij Albert Heijn niet. Daarom is de supermarkt nu gedagvaard door de bond.
Kassabonfouten
Dit is een escalatie nadat in 2023 de Consumentenbond de supermarkten aansprakelijk stelde voor het niet verbeteren van de fouten die op de kassabonnen bleven opduiken. De bond ging in gesprek en ook de directie van Albert Heijn beloofde dat klanten erop moesten kunnen vertrouwen dat hun kassabon klopt. Was dit niet het geval, zouden ze het product gratis meekrijgen.
Loze beloftes
Ook zouden foutieve prijsborden weggehaald worden en er zouden mysterieshoppers ingehuurd worden om fouten op te sporen. Alleen na herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, komt de supermarktketen niet over de brug met reportages van de extra beloftes. Daardoor was het niet te controleren welke maatregelen er daadwerkelijk waren genomen.
Daarom ging de Consumentenbond later in 2023 zelf weer op pad. Daaruit bleek dat er nog altijd fouten op de kassabon stonden. Daarbij kwam dat de toegezegde prijsgarantie niet nagekomen werd en kassamedewerkers niks van de garantie wisten. Daardoor gaven ze de producten niet gratis mee als de kassabon onjuist was.
Dagvaarding
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, over de dagvaarding: “We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken. De supermarktketen zegt dat het zelf onderzoek liet doen naar kassabonfouten en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven. We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten.”
Strooischade
De schade door foute kassabonnen per consument is per boodschappenronde relatief klein, het is zogenoemde strooischade. Consumenten hebben de kassabonfouten niet snel door en door de relatief kleine bedragen per boodschappenronde, zullen zij hiervoor niet snel naar de rechter stappen. Maar alles bij elkaar gaat het om miljoenen euro’s. De Consumentenbond eist daarom dat Albert Heijn, Jumbo en Plus, de schade gaan vergoeden.
- Einde voor Vapiano in Nederland: keten definitief failliet - 27 oktober 2025
- Culinaire rijkdom Haute-Savoie: kazen, wijn en vis uit het meer - 27 oktober 2025
- Tijdens de Horecava 2026 staat betaalbare luxe in de spotlight - 27 oktober 2025