
De Nutri-Score staat vanaf de aankondiging ter discussie. Volgens nieuw Belgisch onderzoek blijkt het veelbesproken voedingslabel nauwelijks invloed te hebben op het online koopgedrag. Bij een grootschalige studie van de Universiteit Antwerpen bleken andere interventies meer effect te hebben.
Bijna 1.200 Belgen deden voor het onderzoek boodschappen in een speciaal gebouwde online supermarkt. De virtuele winkel leek op een echte webshop, compleet met schappen en een boodschappenlijst. De deelnemers werden willekeurig ingedeeld in verschillende testgroepen. Soms werd de Nutri-Score getoond, soms kregen ze de mogelijkheid om producten te sorteren op gezondheid.
Sortering beïnvloedt keuzes, label niet
De onderzoekers keken naar de gemiddelde dieetscore van de boodschappen en naar het aandeel producten met Nutri-Score A, B, C, D en E in het winkelmandje. Opvallend was dat het simpele tonen van de Nutri-Score nauwelijks iets veranderde aan de keuzes. Wie het label zag, koos niet aantoonbaar gezonder dan wie het label niet zag.
Pas wanneer de standaardvolgorde van producten werd aangepast van alfabetisch naar een indeling op gezondheidsniveau zagen de onderzoekers verschil. Klanten kochten dan vaker producten met een A of B en minder met een D of E. Maar wanneer deelnemers zélf de optie kregen om te sorteren of filteren op gezondheid, werd daar zelden gebruik van gemaakt. Minder dan tien procent maakte er gebruik van en dit had geen noemenswaardige invloed op de aankopen.
Vraagtekens bij effectiviteit Nutri-Score
De studie werd gepubliceerd in het vakblad Food Policy en voedt opnieuw het debat over de Nutri-Score. Hoewel veel Europese landen het label verplicht willen stellen om gezondere keuzes te stimuleren, wijst dit onderzoek op een beperkt effect in de online winkelomgeving. Volgens de Belgische onderzoekers is de standaardindeling van producten mogelijk een effectievere manier om consumenten onbewust richting gezondere aankopen te sturen.
Discussie over Nutri-Score blijft actueel
De resultaten sluiten aan bij eerdere bevindingen dat consumentengedrag lastig te sturen is met enkel voedingslabels. Ze roepen vragen op over hoe effectief Nutri-Score in de praktijk is, zeker nu steeds meer boodschappen via apps en webshops worden gedaan. De discussie over de toekomst van het label lijkt daarmee voorlopig niet beslecht.
- Tijdens de Horecava 2026 staat betaalbare luxe in de spotlight - 27 oktober 2025
- Ferrero brengt plantaardige Nutella naar Nederland - 27 oktober 2025
- Reistrends voor 2026: reizen wordt persoonlijker dan ooit - 26 oktober 2025