AH to Go viert 25 jaar: Het succes van de Nederlandse gemakssuper

AH To Go 25 jaar

25 jaar geleden opende de eerste AH to go zijn deuren op treinstation ‘s-Hertogenbosch. Dat was een bescheiden start van wat inmiddels is uitgegroeid tot iets dat bij het straatgezicht van Nederland hoort. Tegenwoordig telt de keten 187 winkels op doorstroomlocaties zoals stations, universiteiten, ziekenhuizen en tankstations.

Wekelijks lopen er miljoenen bezoekers binnen en worden er 257.000 kopjes koffie verkocht. Zo is AH to go niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven van forenzen, studenten en reizigers. Dat komt allemaal door de focus van de winkels op gemak. Vanaf het begin bood de winkel een breed assortiment aan snacks, dranken en maaltijden die snel en betaalbaar zijn.

Focus op gemak

Rob Heesen, verantwoordelijk voor partnerships en business development bij Albert Heijn, zegt hierover: “Waar AH to go 25 jaar geleden begon als een avondwinkel, zijn we nu de eerste keuze voor een kop koffie of een gezonde maaltijd onderweg. We blijven groeien en ontwikkelen om relevant te blijven voor onze klanten.”

Het begon allemaal met klassiekers zoals koffie, croissants en broodjes kip-pesto. Daar kwam een steeds moderner assortiment bij. AH to go was bijvoorbeeld de eerste keten in Nederland die quinoasalades aanbood. Daar zijn inmiddels onder meer avocadobowls en de onlangs gelanceerde Italiaanse broodjeslijn aan toegevoegd.

Van thermoskan naar to go-koffie

Toen de eerste AH to go in 1999 werd geopend, was het idee van ‘gemakswinkels’ in Nederland nog relatief nieuw. Koffie onderweg kwam vaak uit een thermoskan en een snelle maaltijd onderweg was zeldzaam. Samen met de NS bracht Albert Heijn hier verandering in door een plek te creëren waar reizigers snel en eenvoudig iets lekkers konden halen. Dat sloeg goed aan: binnen zes maanden werden er vijf winkels geopend. Tegenwoordig is de keten op 46 stations aanwezig.

Feest voor de klant

Wie jarig is, trakteert! Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum deelt AH to go op 15 november gratis stroopwafels uit op NS-stations. Daarnaast krijgen klanten twee weken lang 25% korting op de nieuwe Italiaanse broodjeslijn en maken ze kans op een jaar lang gratis koffie bij AH to go.

Wes van Geneijgen