Baby Guinness zorgt voor revolutie op het gebied van shotjes

Het lijkt erop dat de cocktailcultuur nét iets te goed is ingeburgerd en iedereen té goed weet wat een lekkere cocktail is. Uit Brits onderzoek blijkt namelijk dat de jongere generatie consumenten shotjes links laten liggen tijdens het uitgaan. Zij willen nu ‘baby’-versies van hun favoriete cocktails of drankjes. Een baby-versie is gewoon een miniversie van een cocktail in een shotglas. Oh boy!

In Tilburg staat er bij de legendarische zaak The Cat’s Back op het menu al jarenlang een ‘Baby Guinness’. Ik heb altijd gedacht dat dit vooral een lokaal grappig iets was (zoals de Flaming Lambo bij café Paris). Maar tot mijn grote verrassing is de Baby Guinness iets dat uit Groot-Brittanië komt en de start blijkt van een shotjesrevolutie.

Baby Guinness

Uit het onderzoek wordt duidelijk dat de Baby Guinness daadwerkelijk de katalysator is van de populariteit van deze shotjes. Dit shotje ziet er daadwerkelijk uit als een mini Guinness en bestaat uit koffielikeur (Kahlua) met daarop een Ierse crèmelikeur (Baileys). Het gaat vooral om Gen-Z, maar dat is ook de generatie die nu ieder weekend in de kroegen en clubs staat.

Miniatuurversies

Het gevoel in de markt is dat er steeds meer mensen genieten van alcoholvrije dranken of juist de dranken die lager in alcohol zijn. Daar staat tegenover dat voor 91% van de Britten alcohol nog altijd gedronken wordt tijdens een avond uit. In het verlengde horen shotjes tijdens deze uitgaansavonden er bij.

Baby Lager

Aangezien de consumenten er steeds meer naar vragen, zijn er steeds meer drankmerken die een miniatuur shotje bedenken die ideaal past bij hun drank. Zo promoot likeurmerk Licor 43 inmiddels met de Baby Lager die wordt geserveerd in een mini-pul die voldoet als shotglas. De basis van de Baby Lager is natuurlijk Licor 43 met daarbovenop een crèmelikeur waardoor het shotje eruitziet als een heeeeeel klein biertje.

Wes van Geneijgen